Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home/filipk/public_html/include/header.php on line 31
Filip Kaczmarek

Dzisiaj jest: wtorek, 16 lipiec 2019

Obecnie znajdujes sie na:

»Strona główna

» Platforma Obywatelska

» Ministerstwo...

Ministerstwo Infrastruktury odpowiada w sprawie reklam LED

Ministerstwo Infrastruktury odpowiada w sprawie reklam LED

Poseł Filip Kaczmarek zwrócił się z zapytaniem do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie możliwości ujednolicenia przepisów dotyczących reklam z diod LED, a także wykorzystania wyników badań w tym zakresie, jakie przeprowadzili naukowcy z Politechniki Poznańskiej pod kierownictwem prof. Domke oraz projektu ustawy przygotowanej przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego z Poznania.
 
W odpowiedzi Ministerstwo Infrastruktury informuje, że w Polsce kwestia umieszczania reklam w  tzw. pasie drogowym jest już zasadniczo uregulowana. Potrzeba natomiast nadal opracowania przepisów, które jasno ustalą zasady lokalizacji reklam poza pasem drogowym oraz  reklam dynamicznych i wielkoformatowych, w tym szczególnie wykorzystujących diody świetlne. W związku z tym  Ministerstwo Infrastruktury podjęło starania zmierzające do utworzenia odpowiednich przepisów prawnych w tym zakresie. Do współpracy zaproszono naukowców m.in. z Politechniki Warszawskiej, Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej oraz Instytutu Transportu Samochodowego. Także wyniki badań oraz projekty kierowane do Ministerstwa  w tej kwestii do tej pory staną się bazą dla nowych regulacji prawnych.
 
Naukowcy z Politechniki Poznańskiej przeprowadzili badania dotyczące jasno świecących reklam z diod LED. Okazuje się, że tego typu reklamy, coraz częściej stawiane przy drogach, stwarzają niebiezpieczeństwo. Po sprawdzeniu luminacji  (jaskrawości powierzchni), osiemnastu reklam LED na terenie Poznania, okazało się, że świecą one dziesięć razy za jasno. Problem dotyczy całej Polski. Maksymalna luminacja  w nocy powinna wynosić 400 kandeli na metr kwadratowy. Tymczasem reklamowe ekrany po zmroku osiągały wartość 4, a nawet 8 tysięcy kandeli na metr kwadratowy, stwarzając ogromny – niebezpieczny kontrast z nocnym niebem. Kiedy kierowca mija LED, reklama razi go i jego postrzeganie otoczenia staje się upośledzone, ponieważ doznaje tzw. efektu „olśnienia”. Dla kierowców niebezpieczne są także zmieniające się obrazy na ekranie, mnogość przekazywanych informacji.
/EM/



Dodano: 27.04.2011